Rabu, 16 September 2009

Andai ku Tahu.


Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir tentu siangnya aku sibuk berzikir tentu aku tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu,merayu,kepada- NYA. Tuhan yang satu andai ku tahu ini Ramadhan terakhir tentu sholatku ku kerjakan di awal waktu sholat yang dikerjakan..berusaha khusyuk lagi tawadhu’ tubuh dan qalbu,bersatu memperhamba diri menghadap Rabbul Jalil… menangisi kecurangan janji “innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin” (sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku… kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam)

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir tidak akan ku sia-siakan.Walau sesaat yang berlalu setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan Al-Quran bakal ku dendang,bakal ku syairkan,bakal ku amalkan.

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir tentu malamku,aku sibukkan dengan bertarawih… berqiamullail. ..bertahajjud. .. mengadu…merintih. ..meminta belas kasih

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir tentu diriKu tak akan melupakan mereka yang tersayang.
mari kita meriahkan Ramadhan kita buru…kita cari…suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan.

andai ku tahu ini Ramadhan terakhir tentu aku bakal menyediakan batin dan zahir mempersiap diri…rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail di kiri dan kanan …lorong-lorong redha Ar-Rahman.

Duhai Ilahi…. andai ini Ramadhan terakhir buat diri ini, jadikanlah ia Ramadhan paling berarti…paling berseri… menerangi kegelapan hati ini menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu,Ya Ilahi,semoga bakal mewarnai kehidupan ini di sana nanti
Namun teman-teman,..… tak akan ada manusia yang bakal mengetahui apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya, yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha…bersedia …meminta belas-NYA.
“Ya Allah jadikanlah kami hamba-hamba Mu yang bertaqwa, ampukanlah dosa-dosa kami…
Amien…
Andai ini RAMADHAN terakhir maafkanlah segala kesalahan dan dosa kami yang pernah kami lakukan..
Ya Allah, Ya Rabb temukanlah kembali kami pada Ramadhan Mu mendatang… Amien…

Tidak ada komentar:

Posting Komentar